Proiecte eTwinning de succes Saf(et)yLandia - Be responsible online!
Ideea proiectului Saf(et)yLandia - Be responsible online! a plecat de la orele ce trebuiau desfășurate online, instrumentele , reursele oferite spre studiu sau spre lucru copiilor, ceea ce presupunea și respectarea unor reguli pentru siguranța pe internet a copiilor.
Proiectul inițiat de Cornelia Melcu- România și George Konstantinou- Cipru a avut parteneri din România- Valerica Mititelu, republica Moldova- Ana Ceban, Portugalia- Maria Alice Moreira Nieto, Polonia- Jolanta Okuniewska, Albania- Lindita Skuka, Grecia- Nektarios Farassoupoulos, Aliki Petsa, Miranda Markou, Theodora Ntanou.
Obiectivele principale au vizat : înțelegerea elementelor de bază ale cetățeniei digitale; Rezolvarea problemelor legate de siguranța pe internet sau cele de bullying ( cyberbullying); Utilizarea internetului în scop educațional , odată cu îmbunătățirea abilităților de folosire a calculatorului.
Pentru ca un proiect eTwinning să fie unul de calitate și să aibă succes trebuie să aibă ca puncte forte cel puțin două aspecte: Colaborarea dintre parteneri la proiectarea dar și la realizarea activităților din proiect; Vizibilitatea Twinspace pentru ceilalți membri ai programului eTwinning și pentru toți utilizatorii internetului interesați (https://twinspace.etwinning.net/125870/home).
Încă de la început noi am dorit să aducem elemente de noutate, de inovație și creativitate pedagogică pentru a-i atrage pe elevi să participe dar și pentru a realiza ceva util, care să-i ajute pe aceștia. De aceea am stabilit regulile ce se impun pentru a lucra în mediu sigur pe internet; le-am propus copiilor cercetare individuală, dar și în cadrul grupului lor pentru a descoperi ce sunt Fake news , cum le putem deosebi de cele reale ; le-am oferit cadrul pentru a înțelege ce înseamnă bullyingul și cum se poate combate; activitățile derulate în proiect au avut un caracter practic-aplicativ : simulări- Fake news, video Bullying, jocuri create de parteneri pentru aplicarea de către ceilalți participanți.
Activitățile derulate au fost axate pe următoarele aspecte:
» Sondaj cu privire la obiceiurile elevilor de a utiliza internetul( majoritatea elevilor petrecea 2-4 ore zilnic online, jucând jocuri)- acesta fiind punctul de pornire pentru alegerea sarcinilor din proiect
» Lucru în câte 2 echipe a câte 4-5 parteneri: a)realizarea de hărți mentale folosind cuvinte cheie ce ajută căutarea pe internet; hărți mentale- siguranța pe internet, protejarea datelor personale și a identității; realizarea unei baze de date cu aceste cuvinte cheie; realizarea unui joc în KAHOOT cu informații din ce s-a lucrat;b) Reguli pentru a fi siguri pe internet, informații utile; joc în LEARNING APPS, în lb română și în lb. engleză
» În Ziua siguranței pe internet fiecare echipă a jucat jocurile create de parteneri, dar și propriile jocuri
» Comunicarea online- Comunicarea prin e-mail și folosirea de imagini sugestive ( lucru în echipe de câte 2 țări)- schimb de emailuri între copii; Jocuri de recunoaștere a emoțiilor din imagini utilizate pe internet
» Adevărat sau fals? Hărțuire sau prietenie?- Copiii au realizat un Studiu despre ce înseamnă FAKE NEWS, cum ne dăm seama că o știre este FAKE sau este REALĂ, ce înseamnă Bullying/ Cyberbullying. Au avut loc întâlniri online în cadrul cărora copiii au citit articole de ziar și au stabilit dacă sunt Fake sau nu cu argumente; au creat ei înșiși știri scurte Fake . Ca activitate practică, a fost propusă și realizarea de postere și scurte video de către copii despre Bullying. Copiii de la Școala Gimnazială Elena Doamna- Tecuci au participat la concursul IA ATITUDINE!OPREȘTE BULLYINGUL ! din cadrul proiectului Școala Modernă și rolul ei în comunitate, obținând premiul I.
Ca în orice proiect eTwinning evaluarea a fost foarte importantă, atât pentru copii, care și-au exprimat părerea despre proiect, despre ce au învățat , prin intermediul unui padlet, iar profesorii au completat un formular Google.
Pentru calitatea activităților, proiectul Saf(et)yLandia- Be responsible online! a primit Certificate de calitate în toate țările participante , iar la nivel național am obținut Premiul II în cadrul categoriei Cetățenie digitală, ceea ce ne motivează să includem în continuare proiectele eTwinning în activitățile școlare.
Mititelu Valerica
Prof.înv.primar
Școala Gimnazială "Elena Doamna" Tecuci
Premii eTwinning
Participarea în cadrul proiectelor europene eTwinning a început în Scoala Gimnazială "Elena Doamna", Tecuci încă din anul 2010, aducând astfel profesorii și elevii din școli europene împreună, facilitând învățarea colaborativă, schimbul de bune practici, legarea unor prietenii durabile în cea mai mare și interesantă comunitate de învățare.
Calitatea proiectelor desfășurate a fost recunoscuta la nivel național prin premii acordate celor două doamne profesor în 2018, 2019 și în anul 2022, Premiul II pentru proiectul Saf(et)yLandia- Be responsible online! coordonat de dna prof Mititelu Valerica și Premiul I pentru proiectul "The very hungry bookworm" coordonat de dna prof. Lefter Adriana Silvica.
Calitatea activităților și proiectelor eTwinning a fost validata la nivel național și internațional prin acordarea titlului de Ambasador eTwinning pentru doamnele profesor, fiind singurele ambasadoare eTwinning din județul Galați, iar în anul 2022, dna profesor Lefter Adriana Silvica, a fost inclusă în rețeaua Ambasadorilor Erasmus la nivel național.
Sibiul a fost gazda întâlnirii Ambasadorilor eTwinning și Erasmus+, în perioada 25 - 28 octombrie 2022. Evenimentul a reunit cadre didactice din toată țara, pasionate de proiectele europene, eTwinning și Erasmus, iar din partea Școlii Gimnaziale "Elena Doamna" Tecuci au participat doamnele Mititelu Valerica și Lefter Adriana.
întâlnirea a fost deschisă de Alexandra Aramă și Mirela Alexandru, de la NSO România, care au prezentat planul de acțiune și identitatea vizuală în eTwinning, iar Ileana Racoviceanu, de la ANPCDEFP, a vorbit despre Oportunități Erasmus+ pentru comunitatea eTwinning.
Ambasadorii eTwinning au lucrat în echipe și au realizat "scheletul" celor 2 cursuri online, Calitate în eTwinning: de la proiectare - la certificare și Introducere în ESEP (eTwinning), cursuri propuse pentru a veni în ajutorul noilor eTwinneri și nu numai, în derularea proiectelor pe noua platformă ESEP și obținerea certificatului național de calitate.
Seara s-a încheiat într-o atmosferă plină de emoție la Centrul Cultural "Ion Besoiu" din Sibiu, unde ambasadorii eTwinning și Erasmus au vizionat spectacolul "Mama" de Marta Barcelo, în regia Marianei Cămărașăn, cu Cendana Trifan și Diana Văcaru Lazăr.
întâlnirea de la Sibiu a fost cu oameni minunați, care scriu povești de viață și schimbă destine, oameni care clădesc cea mai frumoasă comunitate de învățare, prin derularea proiectelor europene eTwinning și Erasmus.
eTwinning Project - The Very Hungry Bookworm
Ce este eTwinning?
eTwinning oferă personalului didactic (profesori, directori, bibliotecari etc.) ce activează în şcolile din ţările europene participante o platformă de comunicare, colaborare, demarare proiecte şi schimb de informaţii, pe scurt, un spaţiu în care să simtă că fac parte din cea mai palpitantă comunitate educaţională din Europa.
eTwinning promovează colaborarea şcolară în Europa prin intermediul tehnologiilor comunicării şi informaţiei (TIC), oferind asistenţă, instrumente de lucru şi servicii şcolilor. De asemenea, eTwinning oferă profesorilor oportunităţi de dezvoltare profesională continuă, online şi gratuită.
Lansat în 2005 drept componenta fundamentală a programului eLearning al Comisiei Europene, eTwinning a devenit parte integrantă a Erasmus+, Programul UE pentru Educație, Formare, Tineret și Sport, din 2014. Biroul Central de Asistenţă eTwinning este administrat de European Schoolnet, un parteneriat internaţional format din 31 ministere europene ale educaţiei, ce concepe instrumente de învăţare pentru şcolile, cadrele didactice şi elevii din Europa. La nivel naţional, eTwinning beneficiază şi de sprijinul a 38 de birouri naţionale de asistenţă.
EAGER BEAVERS
Sensul expresiei englezesti "Eager Beavers" și al altor expresii vor fi spargătorul nostru de gheață. Castorii sunt inginerii naturii si studiind obiceiurile vieții lor, putem invăța cum să fim grija de mediu, cum să muncim din greu și să ne jucăm si sa invatam și cum să colaborăm cu ceilalți. Elevii vor avea un rol central. Ei vor inventa o poveste despre un Castor, poveste scrisa pe capitol in mod colaborativ. Titlurile capitolului vor fi date elevilor ca ghid pentru a lucra. Principalele obiective ale proiectului vor fi abordate in diferite părți ale poveștii.
Alaturi de elevii din Italia, Spania, UK si Serbia elevii din clasa a II a A s-au prezentat prin desene, au ilustrat prin desene unele expresii des intalnite in limba romana ca si in celelate limbi, dar au si facut cunostinta cu castorul, simbolul proiectului, afland multe informatii interesante despre viata lui.
Incepand din noiembrie am lucrta alaturi de parteneri al o poveste colaborativa, fiecare scriind cate un capitol din poveste.
Proiecte derulate în cadrul eTwinning, pe ani scolari:
2009-2010
2010-2011
2011-2012
2012-2013
2013-2014
2014-2015
2015-2016
2016-2017
2017-2018
2018-2019
2019-2020
Școala Gimnazială ,,Elena Doamna" Tecuci pe podiumul
Premiilor Naționale eTwinning Romania 2017
Proiectele eTwinning sunt o tradiția a cadrelor didactice din Școala Gimnazială ,,Elena Doamna" Tecuci orientate mereu spre noutate, spre inovație și formarea valorilor europene cerute de sec XXI. Politica școlii orientează integrarea proiectelor europene în curriculum având drept scop formarea și consolidarea competențelor IT și a competențelor lingvistice.
în decembrie 2017 Școala Gimnazială ,,Elena Doamna" a urcat pe podiumul Premiilor Naționale eTwinning cu două proiecte valoroase, coordonate de prof Valerica Mititelu și prof Adriana Silvica Lefter, la ocuparea locului II. Emoțiile au fost pe măsură, mândria de a fi împreună și de a reprezenta școala într-un mod atât de glorios, a dus satisfacții întregului colectiv.
Proiectul etwinning ART FROM THE BIN s-a derulat pe parcursul anului școlar 2016-2017 și a fost conceput să stimuleze creativitatea și participarea activă a elevilor în societate. Implicați fiind într-o problemă de mediu existentă , reciclarea- refolosirea- reutilizarea resurselor, copiii devin cetățeni activi , sensibili la ceea ce îi înconjoară . Lucrările create de ei, folosind materiale găsite în ,,coșul de gunoi", le-au stimulat imaginația , poveștile, jocurile de rol i-au determinat să găsească soluții și să învețe într-un mod plăcut despre ceea ce înseamnă să te implici în rezolvarea problemelor ce au legătură cu mediul.
Elevii din clasa I a, de la Școala Gimnazială ,,Elena Doamna" - Tecuci, România , coordonați de profesor MITITELU VALERICA au fost implicați activ în toate activitățile, indiferent dacă era vorba de activitățile școlii (realizarea produselor din materiale de deșeuri, scenariul / povestea / jocul de rol/ ziua fără consum sau reducerea consumului de resurse) sau activități desfășurate împreună cu partenerii noștri (Mannequin Challenge, jurnalul) din Polonia- coordonator JOLANTA OKUNIEWSKA - Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olsztynie; România- coordonator CORNELIA MELCU - Şcoala Gimnazială Nr. 9 ,,Nicolae Orghidan", Braşov; Portugalia- coordonator MARIA ALICE MOREIRA MAIA NETO, Agrupamento de Escolas de Pinheiro, Penafiel; Grecia- coordonator GEORGE KONSTANTINOU, Δημοτικό Σχολείο Δάσους Άχνας "Φώτης Πίττας" - Primary School"Fotis Pittas".
O bună colaborare și activitățile eficiente au fost apreciate atât cu 5 certificate de calitate europene
Proiectul eTwinning ,,Misteries of Ancient Egypt"
Scopul studierii istoriei la clasa a IV-a este familiarizarea cu domeniul istoriei prin mijloace adecvate vârstei elevilor. Faţă de lecturile pe teme istorice pe care elevii le-au studiat în anii anteriori, orele de istorie oferă ocazia cunoaşterii trecutului şi a instrumentelor prin intermediul cărora se poate reconstitui imaginea acestuia.
Lumea antică abordată în curriculum la clasa a IV-a trezește multe curiozități elevilor, căutători mereu de informații spectaculoase, de necunoscut și de mister. Dacă lecțiile despre Grecia Antică și Roma Antică au prezentat aspecte ale vieții oamenilor, ale culturii de acum mii de ani, curiozitate elevilor i-a îndemnat să solicite aflarea cunoaștere lumii egiptene, a tărâmului încărcat de atâtea mituri si mistere.
Plecând de la moto-ul ,,Egiptul este un dar al Nilului" ( Herodot) proiectul eTwinning ,,Misteries of Ancient Egypt" s-a desfășurat în anul școlar 2016 - 2017 alături de o clasă de elevi din Italia și din Republica Moldova, elevi motivați de aceleași dorințe de cunoaștere și descoperire, au colaborat pe parcursul unui an școlar și au descoperit cu mult entuziasm aspecte ale vieții egiptenilor, cultura și mistere ale unei lumi care nu s-a lăsat încă total descoperită. Pentru a atinge obiectivele propuse ale proiectului, alături de partenera din Italia și cea din Republica Moldova, am cătat să folosim cele mai adecvate metode şi procedee didactice, care să ducă la accentuarea caracterului activ şi conştient al dobândirii cunoştinţelor.
Abordarea temei pe bază de proiect PBL (Project Based Learning) și prin investigare științifică conduc mereu spre formarea competențelor necesare în viitor. Această abordare a fost completată și de abordarea CLIL - Content and Language Integrating Learning este o abordare a predării învăţării ,,bifocalizate" , astfel disciplina şi limba străină sunt folosite pentru a promova stăpânirea conţinuturilor şi spori achiziţiile dintr-o limbă străină. Pentru ca activităţile care au la bază conceptul CLIL să se bucure de reuşită acestea trebuie să devină parte din fiecare lecţie, să fie planificate şi bine organizate de către cadrul didactic şi trebuie fixate rezultatele aşteptate.
Abordarea pe bază de proiect a temei îmbunătățește înțelegerea și reținerea conținutului și crește motivația elevilor, asigură posibilitatea abordării interdisciplinare şi transdisciplinare a conţinuturilor. Elevii aplică şi integrează conţinutul unei anumite discipline în diferite momente ale realizării proiectului. Realizarea proiectului dă sens şi semnificaţie cunoştinţelor. Studierea conținuturilor s-a realizat în cadrul disciplinelor de limbă și literatură română în cadrul cărora elevii au lucrat pe grupe și au descoperit singuri căutând și prezentând informații despre ocupații, haine, hrana, construcții și religie . Toate aceste informații au fost împărtășite cu partenerii din proiect cu ajutorul internetului, elevii lucrând în grupe transnaționale.
Fascinați de literele egiptenilor elevii au descoperit hieroglifele cu ajutorul cărora și-au scris numele și au realizat un mini - dicționar al cuvintelor uzuale din limba română și italiană. Cunoștințele de limbă despre piramide au fost completate în cadrul orelor de matematică în cadrul cărora elevii clasei a IV-a au învățat corpurile geometrice - piramida fiind cea mai așteptată, elevii construind piramide după modelul celor din Valea Regilor folosind diverse materiale. Nu numai piramidele dar si calculul anilor, distanțele în km, numărul populației au fost teme abordate în problemele cu conținut matematic.
Investigarea științifică a fost o ală metodă care a fost aplicată cu succes în derularea acestui proiect, elevii descoperind prin realizarea unui experiment care era tehnica folosită de egipteni pentru mumificarea corpurilor. Folosind felii de măr, sare fină, sare grunjoasă, bicarbonat de sodiu elevii au descoperit care dintre substanțe contribuie mai bine la deshidratare și extragerea apei dintr-un corp. Elevii au cântărit la începutul și la finalul experimentului, după șapte zile, feliile de măr folosite, descoperind că tehnica folosită de egipteni era foarte bine aleasă. Acest aspect al mumificării, aspectele religioase au fost fascinante pentru copii care si-au dorit să fie parte din proiect realizând în cadrul orelor de arte vizuale și abilități practice măști asemănătoare zeilor egipteni folosind tehnici de lucru diferite.
Aspectele geografice au completat cunoștințele elevilor despre lumea egipteană, elevii descoperind noi continente folosind globul pământesc sau aplicația Google Maps, Africa fiind continentul asupra căruia am insistat mai mult, descoperind astfel vecinii, consecințele așezării Egiptului în nordul Africii, prezența deșertului Sahara ilustrat și în cadrul orelor de Arte plastice.
Frecvent elevii au intrat în videoconferință cu partenerii din proiect pentru a schimba păreri, impresii și pentru a identifica nivelul de cunoștințe asimilat, folosind aplicația Kahoot pe telefon sau tabletă. Toți erau mereu câștigători și entuziasmul îi motiva să se implice și mai mult în acest proiect.
Poate cel mai mare câștig al acestui proiect au fost cunoștințele de limbă engleză, permanent folosite în cadrul proiectului eTwinning, CLIL- noua abordare a limbii engleze în cadrul tuturor disciplinelor de studiu, i-a ajutat pe elevi să-și îmbogățească vocabularul cu cuvinte din toate domeniile, să comunice cât mai cursiv și mai fluent, să accepte să prezinte materialele realizate, lapbook-uri, în limba engleză partenerilor, să dialogheze cu ei fără ajutor din partea cadrului didactic. Multe dintre materiale realizate de elevi au fost create în limba engleză pentru a spori încrederea în utilizarea acestei limbi, pentru cultivarea expresivității și exprimării.
Aflat la prima sa ediție, simpozionul ȘCOALA MODERNĂ ȘI ROLUL EI îN COMUNITATE , organizat de Școala Gimnazială "Elena Doamna", din Tecuci a oferit participanților oportunitatea de a disemina exemple de bune practici din activitatea didactică și potențialul creativ și inovator atât al cadrelor didactice cât și al elevilor.
SECȚIUNEA III a simpozionului, Perspective moderne în educație prin proiecte etwinning, a adus în atenția participanților proiectele europene care au luat amploare în ultimii ani . Etwinning facilitează cadrelor didactice crearea de proiecte de colaborare interșcolară pentru elevi, utilizând platforma europeană www.etwinning.net. Se promovează prin aceste proiecte colaborarea școlară în Europa prin intermediul tehnologiei comunicării și informației.
Participanții la această secțiune au evidențiat creșterea calității actului didactic în școala modernă , deschisă către satisfacerea nevoii elevilor de a-și manifesta energia creatoare, imaginația și nevoia de comunicare.
Articol Școala Gălățeană - ȘCOALA MODERNĂ ȘI ROLUL EI îN COMUNITATE